Mitt liv och andra tankar i livet

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2016

Skriva för hand och läsning

Av Carro - 10 oktober 2016 21:45

Godkväll bloggen!

Ja då var denna måndagen avklarad och snart är det dags att sova. Jag gillar inte måndagar, de är alltid mer eller mindre röriga, och man är lite slö efter helgen.
Idag har vi haft en praktikant på jobbet, och så var det ganska rörigt imorse, så jag har känt mig ganska förvirrad idag. Men ja, jag tog mig igenom denna måndagen också, och imorgon är det tisdag och det brukar inte vara så rörigt på jobbet. Vi började med en ny kampanj på jobbet idag, "Pulled pork". Det låter ju helt okej, men min första reaktion var att det ser ut som någon blandning mellan Steaken och Tonfisken, och imorse när jag hjälpte en kund så sa kunden att han ville ha tonfisk, och pekade på Pulled pork, känns ju lovande, kunderna tror också att det är tonfisk.. Tonfisk fast utan majo...


Sofia och jag pratade om en liten intressant grej idag, en grej som jag har tänkt på tidigare. Vi har ju en del praktikanter på jobbet som går på högstadiet. Vi skriver en del för hand på jobbet, och det är inte många av de högstadieeleverna som har varit hos oss som kan skriva ordentligt för hand, det är ofta svårt att läsa. Anledningen till detta är ju egentligen inte så konstigt, nästan alla elever får ju datorer/plattor i skolan idag som de skriver på, så de lär ju sig inte ens att skriva för hand. När jag gick i högstadiet, för ca 11 år sedan (vilket egentligen inte är så längesen om man tänker på hur snabbt det har ändrat sig) så var vi tvugna att skriva det mesta för hand, det enda vi fick skriva på dator ibland var renskrivningar för större arbeten. Och i mellanstadiet var vi tvugna att lära oss skriva skrivstil, något som inte används alls idag. Vi måste varit bland de sista som var tvugna att lära oss skriva just skrivstil. Även läsning är väl lite samma sak. Det gör man väl typ inte idag heller i samma utsträckning som vi 90-talister gjorde i skolan. Vi hade ju många olika böcker vi var tvugna att läsa, och även skriva recensioner av, görs ens sådant idag? Jag brukar läsa en spalt i Torslanda tidningen där de har med "månadens ungdom" och den ena frågan där brukar vara "vilken är din favoritbok?" De flesta brukar bara svara att de inte läser böcker. Är det bara jag som tycker att detta är en hemsk utveckling? Om dagens ungdom knappt läser några böcker (vet att det finns de som gör det, men långt ifrån i samma utsträckning som för bara några år sedan), vad kommer då hända med böcker i framtiden? Visst, det kommer att bli digitalt, men ändå, det känns så hemskt att tänka så tycker jag. Själv avskyr jag att sitta och läsa på datorn eller plattan, jag föredrar både vanliga böcker och papperstidningar, och det är en härlig avslappning tycker i alla fall jag. Hjärnan jobbar ju verkligen på högvarv ju mer man sitter vid datorn, och man blir så himla trött, eller är jag ensam om det?


Ne, nu måste jag gå och sova. Mina ögon har också suttit för länge vid datorn så de känns fyrkantiga.

God natt!

//CarroEllen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 15:07

Äntligen, efter flera års prat om att göra en egen hemsida så har jag äntligen fått gjort det, eller Jesper har gjort det mesta, jag har hjälpt till med det som jag kan. Nu hittar ni mig på https://carroellen.se/ Hoppas att ni följer med mig dit...

Av Carro - 7 juli 2018 11:54

Halloj bloggen!   Ja då var det lördag, och älsklingen och jag har haft 5 dagar semester hittills. Det har varit väldigt härligt, men vi har gjort en del saker denna veckan, så jag har inte kommit in i semesterkänslan än, men den kommer väl snart...

Av Carro - 14 juni 2018 19:30

Godkväll bloggen!   Sitter nu i köket och väntar på att maten skall bli klar. Idag blir det kyckling med sparris och potatiskroketter och en egengjord örtsås till, mums!   Ja då var snart denna jobbveckan slut, den har gått väldigt fort. I m...

Av Carro - 10 juni 2018 21:15

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, lyssnar på regnet utanför, äntligen kom regnet! Idag har Malin varit här största delen av dagen. Vi tog oss ner till Hällsviksbadet och badade lite, ja tom. jag badade en stun...

Av Carro - 27 maj 2018 21:00

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, tänkte försöka sova tidigt ikväll. Det är ju jättehärligt att det har varit sådant här sommarväder ett par veckor nu, men tyvärr är det alldeles för varmt i vår lägenhet. Vi får...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards