Mitt liv och andra tankar i livet

Direktlänk till inlägg 10 maj 2016

Fiesole 4 maj

Av Carro - 10 maj 2016 20:26


När hade gjort oss ordning för dagen så gick vi ut i det varma och härliga vädret. Vi gick mot centralstationen, dock gick vi fel några gånger innan vi hittade dit. Idag skulle vi nämligen åka till en liten ort norr om Florens, Fiesole. Jag hade läst om att den orten låg väldigt högt upp så man kunde se Florens från ovan från en utsiktsplats där vilket både mamma och jag gärna ville göra.

När vi fick köpt bussbiljetter och hittat bussen som vi skulle ta så var vi på väg. Bussturen tog ca 20 min, men att åka buss i Italien är inte alls som i Sverige, de kör väldigt ilsket, bromsar hårt och kör fort, så det gällde verkligen att hålla i sig. Men vi överlevde den bussturen och kom upp till Fiesole. Det var en väldigt liten ort men väldigt mysig. Tyvärr hade vi ingen karta över orten, och vi hittade ingen heller så vi hade lite svårt att veta vart vi skulle. När vi hade gått runt en stund så kom det fram en gammal dam till oss som bara pratade Italienska, hon tyckte nog att vi såg lite vilse ut. Så på Italienska förklarade hon för oss hur vi hittade till utsiktsplatsen för att se Florens från ovan.

Vi började traska dit och märkte att det var en jättebrant backe som vi skulle uppför. När vi kom upp så var första ordet vi sa ”Wow!” Det var verkligen jättefräckt, vi såg hela Florens från ovan och det var så himla mycket hus och byggnader som såg så himla små ut. Däruppe tog vi en del kort. När vi gick ner igen så satte vi oss på en restaurang för att äta lunch. Då åt jag Gnocchi i tomatsås tror jag bara att det var. Det var gott, dock blev det lite för tråkigt då det inte alls var något speciellt. Sedan är Gnocchi någon blandning av pasta och potatis typ, så det smakade lite speciellt. Till efterrätt blev det min första och enda Tiramisu Italien, men den var verkligen jättegod, de hade inte Tiramisu på alla restauranger faktiskt, sedan orkade inte jag äta det efter maten någon annan dag heller. För oss var det stora portioner mat som man fick, och då valde vi alltid bara ”First” Mamma, Linnea och jag pratade många gånger om att vi verkligen inte förstod hur Italienarna kan äta så många saker, de äter ju flera olika rätter, och det är ju inte det att de är små, men de äter ju i många timmar, men det var inget för oss. Så flera gånger tyckte servitrisen att vi hade för bråttom iväg, vi hade ju bara ätit en portion, men det räckte ju gått och väl för oss.

När vi hade ätit klart och betalat så fick vi leta upp en butik som sålde bussbiljetter innan vi kunde ta bussen ner till Florens igen. När vi kom tillbaka till Florens så gick vi upp på vårat rum för att vila lite. Den eftermiddagen somnade vi alla tre i sängen ca 30 min innan vi gjorde oss ordning för att bege oss ut på stan för att shoppa.

Vi hamnade på en stor marknad där vi hittade en hel del saker alla tre. Och mamma och Linnea var verkligen bra på att pruta, vilket de också lyckades med alla saker som vi köpte. Där köpte jag en blå skrivbok med läderfodral, en solhatt som mamma och Linnea tyckte att jag skulle köpa, och som jag kände att jag behövde då det var ganska varmt där, och jag hade ganska ont av den värmen, ändå var det bara strax över 20 grader, men det var jättevarmt i solen. Sedan köpte jag också en liten almanacka med massa vackra bilder i med magnet för nästa år, och en jättefin brun handväska i skinn. Tänk vilken skillnad det är på priset på skinnsaker i Sverige och Italien. För oss är ju skinn i Italien billigt till skillnad mot hemma. Och där är nästan varannan affär skinnaffär, verkligen hur mycket skinnsaker som helst. När vi kände oss nöjda så satte vi oss på en restaurang och åt middag. Då åt jag en enormt god risotto med champinjoner i.

När vi kom tillbaka till rummet på kvällen så hade vi köpt vindruvor och croissanter, och mamma hade köpt en vinflaska till sig någon dag innan, så det blev picnick i sängen samtidigt som vi spelade yatzy som vi har spelat varje kväll. Däremot var jag så trött som jag var varje kväll, så när vi hade kommit halvvägs i spelet så ville jag bara sova, men jag fick bara hålla mig vaken och spela klart, sedan däckade jag i sängen hur trött som helst.



 



 


   


 


//CarroEllen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 15:07

Äntligen, efter flera års prat om att göra en egen hemsida så har jag äntligen fått gjort det, eller Jesper har gjort det mesta, jag har hjälpt till med det som jag kan. Nu hittar ni mig på https://carroellen.se/ Hoppas att ni följer med mig dit...

Av Carro - 7 juli 2018 11:54

Halloj bloggen!   Ja då var det lördag, och älsklingen och jag har haft 5 dagar semester hittills. Det har varit väldigt härligt, men vi har gjort en del saker denna veckan, så jag har inte kommit in i semesterkänslan än, men den kommer väl snart...

Av Carro - 14 juni 2018 19:30

Godkväll bloggen!   Sitter nu i köket och väntar på att maten skall bli klar. Idag blir det kyckling med sparris och potatiskroketter och en egengjord örtsås till, mums!   Ja då var snart denna jobbveckan slut, den har gått väldigt fort. I m...

Av Carro - 10 juni 2018 21:15

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, lyssnar på regnet utanför, äntligen kom regnet! Idag har Malin varit här största delen av dagen. Vi tog oss ner till Hällsviksbadet och badade lite, ja tom. jag badade en stun...

Av Carro - 27 maj 2018 21:00

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, tänkte försöka sova tidigt ikväll. Det är ju jättehärligt att det har varit sådant här sommarväder ett par veckor nu, men tyvärr är det alldeles för varmt i vår lägenhet. Vi får...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards