Mitt liv och andra tankar i livet

Direktlänk till inlägg 5 december 2015

Stormen Helga skapade kaos i Göteborg

Av Carro - 5 december 2015 22:30

Godkväll bloggen!

Sitter nu hemma i soffan och har just kollat på en väldigt trevlig och rolig film, "Hotel for Dogs".


Ja, som de flesta säkert har hört/märkt så var det en storm som drog över Göteborg i fredags, stormen Helga.

Jag som älskar stormar har ju bara gått och väntat på en sådan storm, så jag tyckte att det var väldigt mysigt. Vi hade inte så mycket att göra på jobbet eftersom att folk ville inte gå ut, så då följde jag en del direktrapportering på diverse tidningar, vilket jag tycker är väldigt intressant och roligt. Älvsborgsbron stängde ju redan 10:30 på förmiddagen, och den öppnade inte förrän 19:30. Eftersom att den var stängd så många timmar så blev det verkligen trafikkaos i Hela Göteborg. Eftersom att man inte kunde ta Älvsborgsbron så gick ju trafiken istället genom Tingstadstunneln och över Götaälvbron.

Jag skulle under eftermiddagen åka till frisören på Järntorget från Hisingsbacka. Och ja, det var tur att jag åkte så att jag hade goda marginaler för att komma fram i tid. Det första jag märkte med trafiken var den enormt långa kön genom Tingstadstunneln i båda riktningar. Sedan när bussen åkte över Götaälvbron så var det väldigt långa köer där också. Efter en ca 15 minuters resa med den bussen var jag tillslut framme vid Nordstan. Jag som avskyr att åka spårvagn, ja, jag har alltid gjort det, valde i vanlig ordning att gå ner till Lilla bommen för att ta bussen därifrån till Järntorget/Järnvågen. Eftersom att Älvsborgsbron var avstängd så visste jag också att även bussen Röd express som går till Torslanda var indragen från centralen. Jag visste dock att det fanns fler bussar som gick från Lilla bommen, dock med kraftiga förseningar pga alla köer. Jag lyckades i alla fall ta mig till Järntorget, och upp till frisören och fick klippt mig. Det stora problemet började när jag skulle hem. Innan jag berättar hur det gick så måste jag först bara säga att jag har många gånger pratat om att när det har varit storm, att jag vill ut och se hur det är i trafiken och så, och ja, det fick jag ju verkligen göra. Trots att detta som jag kommer att berätta var en aning frustrerande så tog jag det ändå lite med ro, jag hade ju fått som jag så många gånger tidigare har velat göra.

När jag gick från frisören så ringde jag Jesper som fick kolla upp om bron fortfarande var avstängd, jag ville inte direkt gå på Järntorget med telefonen i handen när det var så himla mycket bilar där också. Jesper hittade i alla fall att bron fortfarande var avstängd, dock att röd express skulle gå via Lindholmen istället. Så jag fick ta spårvagnen till centralen, gick över Drottningtorget där "den sjungande julgranen" stod och sjöng så fint i stormen, och sedan springa till en röd express som just skulle åka, men stannade när chaufförren såg mig komma springandes.

Väl på bussen så var det bara två stycken passagerare. Troligtvis hade de flesta hittat informationen om att just den bussen var inställd från centralen och utåt, men det visste inte vi på bussen, och tydligen inte chauffören heller. Just när vi körde ut från centralen så ropade han ut att han bara kör till Järnvågen (vad han skulle dit och göra vet jag inte, man kan ju inte vända där). Så ja, det blev bara en hållplats med den bussen, till Lilla bommen med en väldigt sur chaufför. Han visste inte vart han skulle köra, och vi visste inte hur vi skulle åka, coh trots att jag tryckte på stopp så gapade han ut i hela bussen och frågade om han skulle släppa oss på Lilla bommen. Trots att jag blev lite irriterad på Västtrafik som kanske borde vara tydligare till sina chaufförer om hur de ska köra, så tog jag ändå det hela lite med ro. Så ja, det blev ytterligare en promenad mellan Lilla bommen och Nordstan. Tillslut kom det en Gul express som också går via Torslanda. Tydligen var det den enda bussen som de flesta öbor också bara hittade som gick, så den var ganska full. Första sträckan över Lindholmen var lugn, dock har jag aldrig någonsin sett en sådan lång kö över Götaälvbron som det var då, fast åt motsatt håll. Väl i Lundbytunneln var det nästan helt stopp. Vi stod i kö i tunneln ett bra tag, lite läskigt faktiskt. Tänk er lång kö i en tunnel med massa bussar, bilar och lastbilar, det var faktiskt en aning kusligt, och bara tanken på att räddningstjänsten dagen innan hade haft övning om brinnande fordon just i den tunneln gjorde inte direkt att det kändes bättre.

När vi tillslut kom ut ur tunneln så var det många bilar som stod i kö och väntade på att Älvsborgsbron skulle öppna, folk hade gått ur sina bilar och stod precis intill kanten precis utanför tunneln. Från andra hållet, från Torslanda så var det en riktigt lång kö även där, bilar och bussar som stod och väntade på att Älvsborgsbron skulle öppna. Jag har aldrig någonsin sett sådana långa köer i Göteborg tidigare, det var verkligen helt sjukt. Men ja, tillslut kom jag fram till Amult. Då gick jag till maxi för att hämta ut ett par paket som hade kommit.

I vanliga fall när bron är öppen så tar det ca 20 min till Torslanda från Järntorget, men under stormen tog det nästan 1,5 timme. Kl 18 gick jag från frisören, och jag var hemma igen 19:30.

Väl hemma så stod Jesper i köket och höll på med middagen. Det blev egengjorda hamburgare med tacosås som nästan var klart när jag kom hem.

Ja, efter en händelserik dag så blev det i alla fall en lugn kväll i soffan ett par timmar innan jag slocknade i soffan.


Ja detta var min lilla historia från stormen Helga. Eftersom att detta inlägget blir ganska långt så kommer det upp ett inlägg till troligtvis imorgon om vad vi har gjort idag. Innan jag avslutar detta så måste jag bara tipsa om en app som jag tycker är väldigt bra, Viva. Den mäter bla. hur mycket det blåser och även lite annat.


Ha en fortsatt bra kväll alla bloggläsare! =)

//CarroEllen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 15:07

Äntligen, efter flera års prat om att göra en egen hemsida så har jag äntligen fått gjort det, eller Jesper har gjort det mesta, jag har hjälpt till med det som jag kan. Nu hittar ni mig på https://carroellen.se/ Hoppas att ni följer med mig dit...

Av Carro - 7 juli 2018 11:54

Halloj bloggen!   Ja då var det lördag, och älsklingen och jag har haft 5 dagar semester hittills. Det har varit väldigt härligt, men vi har gjort en del saker denna veckan, så jag har inte kommit in i semesterkänslan än, men den kommer väl snart...

Av Carro - 14 juni 2018 19:30

Godkväll bloggen!   Sitter nu i köket och väntar på att maten skall bli klar. Idag blir det kyckling med sparris och potatiskroketter och en egengjord örtsås till, mums!   Ja då var snart denna jobbveckan slut, den har gått väldigt fort. I m...

Av Carro - 10 juni 2018 21:15

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, lyssnar på regnet utanför, äntligen kom regnet! Idag har Malin varit här största delen av dagen. Vi tog oss ner till Hällsviksbadet och badade lite, ja tom. jag badade en stun...

Av Carro - 27 maj 2018 21:00

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, tänkte försöka sova tidigt ikväll. Det är ju jättehärligt att det har varit sådant här sommarväder ett par veckor nu, men tyvärr är det alldeles för varmt i vår lägenhet. Vi får...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards