Mitt liv och andra tankar i livet

Direktlänk till inlägg 11 december 2012

Den nya vardagen med busskaos...

Av Carro - 11 december 2012 20:40

Godkväll bloggen!

Då var snart denna konstiga tisdagen över. På jobbet idag har jag jobbat med E på förmiddagen. Hon var väldigt trött idag så det var jag som fick göra mycket av det som skulle göras.


Idag har jag tänkt skriva om kollektivtrafiken i/på Göteborg/Hisingen. Den nya har ju nu varit i 3 dagar.

Redan igår kände jag hur jag hade tröttnat på deras nya busslinjenät. Jag åker ju varje vardag Torslandakrysset-Hjalmar brantningsplatsen. Jag förstår inte hur de tänkte när de tog bort snabbussen till/från Torslanda, 21an. Den bussen gick var 5 min på morgonen och var väldigt mycket folk på, och den gick via just Hjalmar brantningspl. Idag har 21an ersatts av Gul express som går via Lindholmen och in till stan, den går inte via Hjalmar. Innan den 9 december så hade Torslanda 4 st bussar varav den ena tog så himla lång tid så den såg man inte som ett alternativ från Hjalmar brantningspl. Det var 21,24, 25 och 126. Idag har 25 (den som tar så lång tid) ersatts av Svart express som nästan tar lika lång tid som den gamla 25. Linje  21 och 126 har ersatts av Gul express som inte går via Hjalmar. Så det enda alternativet man då har att välja på om man ska åka denna väg är 24an, vår kära gamla buss som har varit med väääldigt länge, dock bytit namn några gånger.

24 går hela dagarna fram till kl 18 tror jag det är varje kvart, varje halvtimma till Lilla varholmen och varje halvtimma till Hjuvik. Denna buss är idag mitt enda alternativ både till och från jobbet. Innan de bytte så var jag enligt tidtabell hemma 16:20 på eftermiddagen. Enligt tidtabell idag ska jag vara hemma 16:40. Det är väl ändå okej tänker jag, men då gäller det också att bussarna är i tid.

Både igår och idag har 24 varit bra försenad under eftermiddagen. Igår var det en stressad chaufför som fick veta att det inte stod och inte heller ropades ut vilken som var nästa hpl, så det gjorde han själv samtidigt som han var 11 min sen och förklarade ett antal gånger hur sen han var så om man skulle av på nästa hpl så skulle man trycka när han sa till...



Idag skulle jag ta 24an från Hjalmar 16:01. Det stod att den skulle gå om 10 min och jag var där 15:55, alltså skulle den vara sen. När de 10 min hade gått så stod det ca 0 min i flera minuter innan den bussen kom samtidigt som Hjuviksbussen.

På busshpl var det så himla mycket folk och det var fullt med bussar vid den hpl. Samtidigt som folk ville gå på buss 17 så säger chauffören i högtalarna att bussen är full.

Många väljer att ta 24an som då står längst bak i ledet och mer eller mindre mitt i vägen för alla andra bussar. Och så åkte vi från Hjalmar 13 min försent.


När vi var vid Torslandakrysset så ropade chauffören ut "Eftersom att vi är så sena så får ni som ska vidare ut mot Lilla varholmen ta den andra bussen som kommer bakom oss, dock går den bara till Hjuvik"

Alla går av bussen och på den bakom.

Folk som ska vidare ut till varholmen frågar chauffören om han inte kan köra ut till varholmen, men han säger nej. Andra frågar hur man ska göra med busskortet nu när bytestiden hinner att gå ut eftersom att hon väntat på Backaplan i 30 min och ska ut till varh. Chauffören bara svarar att han inte kan hjälpa henne och inte heller kan göra något, och att kortapparaten inte fungerar.

När en sista person ska gå på bussen så frågar han chauffören snällt vart han går nu. Då svarar chauffören "Jag går hem" och går ut ur bussen och fram till chauffören till bussen vi kom med och pratar med honom. Jag väntar en stund och ger upp och går hem ist. (jag skulle ju ändå bara en hpl från krysset). Var det inte de som var så sena och hade bråttom, då har de väl ändå inte tid att prata med varandra?!..


Ja det är väl så det ser ut i kolletivtrafiken mot Torslanda nu för tiden. Vi som hade sådan bra kollektivtrafik, vart tog den vägen?..


Imorgon är det en ny dag och jag hoppas verkligen inte att bussarna är så sena imorgon igen och inte heller så otrevliga chaufförer som slänger av passagerarna för att han är försenad.


Godnatt!

//CarroEllen



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carro - 18 juli 2018 15:07

Äntligen, efter flera års prat om att göra en egen hemsida så har jag äntligen fått gjort det, eller Jesper har gjort det mesta, jag har hjälpt till med det som jag kan. Nu hittar ni mig på https://carroellen.se/ Hoppas att ni följer med mig dit...

Av Carro - 7 juli 2018 11:54

Halloj bloggen!   Ja då var det lördag, och älsklingen och jag har haft 5 dagar semester hittills. Det har varit väldigt härligt, men vi har gjort en del saker denna veckan, så jag har inte kommit in i semesterkänslan än, men den kommer väl snart...

Av Carro - 14 juni 2018 19:30

Godkväll bloggen!   Sitter nu i köket och väntar på att maten skall bli klar. Idag blir det kyckling med sparris och potatiskroketter och en egengjord örtsås till, mums!   Ja då var snart denna jobbveckan slut, den har gått väldigt fort. I m...

Av Carro - 10 juni 2018 21:15

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, lyssnar på regnet utanför, äntligen kom regnet! Idag har Malin varit här största delen av dagen. Vi tog oss ner till Hällsviksbadet och badade lite, ja tom. jag badade en stun...

Av Carro - 27 maj 2018 21:00

Godkväll bloggen!   Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, tänkte försöka sova tidigt ikväll. Det är ju jättehärligt att det har varit sådant här sommarväder ett par veckor nu, men tyvärr är det alldeles för varmt i vår lägenhet. Vi får...

Presentation

Fråga mig

11 besvarade frågor

Sök i bloggen

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Gästbok

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards